Standard innkjøpsbetingelser for Aarstad Anlegg AS
Innhold
1 Innledning
2 Definisjoner
3 Motstrid
4 Partenes representanter
5 Etiske retningslinjer/åpenhetsloven
6 Ordrebekreftelse
7 Leverandørers plikter
8 Krav til kjøretøy
9 Krav til produkter, kjemikalier og materialer
10 Returordning
11 Inspeksjon/revisjon
12 Priser
13 Endring av bestilling
14 Levering
15 Forsinkelse
16 Mangler
17 Pakkseddel/faktura
18 Betalingsbetingelser
19 Force majeure
20 Insolvens
21 Avbestilling
22 Opphavsrett
23 Konfidensialitet
24 Tvister og søksmål
1 Innledning
Disse betingelsene gjelder for alle prisforespørsler, bestillinger og avtaler om leveranse av varer og/eller tjenester til Aarstad Anlegg AS.
2 Definisjoner
Kjøper betyr den part som er oppgitt som Kjøper.
Leverandør betyr den part som er oppgitt som Leverandør.
Avtale betyr avtaledokumentet eller bestillingen med vedlegg og disse innkjøpsbetingelsene.
Dag betyr kalenderdag.
Leveranse betyr de produkter, tjenester, varer og dokumentasjon som skal leveres og som er beskrevet i Avtalen, inkludert lovpålagt dokumentasjon.
3 Motstrid
Dersom det er motstrid mellom bestemmelsene i Avtalen, skal de gjelde i følgende rekkefølge:
- Avtaledokumentet.
- Disse innkjøpsbetingelsene.
- Eventuelle vedlegg i den rekkefølge de er opplistet.
4 Partenes representanter
Hver part skal oppgi en representant som har fullmakt til å handle på vegne av parten i alle forhold som vedrører Avtalen.
Leverandøren har ansvar for å etterspørre dokumentert fullmakt fra Kjøpers representant.
Alle varsler, krav og andre meldinger som skal fremsettes etter avtalen skal gis skriftlig til partenes representanter.
5 Etiske retningslinjer/åpenhetsloven
Leverandør skal drive sin virksomhet i samsvar med Kjøpers etiske retningslinjer for leverandører og videreføre disse til leverandører/kontraktsmedhjelpere i alle ledd i leverandørkjeden.
Leverandøren skal på oppfordring legge fram dokumentasjon på at denne bestemmelsen overholdes hos leverandører som medvirker til oppfyllelse av kontrakten.
Brudd på denne bestemmelsen anses som vesentlig mislighold og gir grunnlag for å heve kontrakten, med mindre det dokumenteres at forholdet er rettet opp for resterende del av leveransen.
Kjøpers etiske retningslinjer for leverandører ligger på Aarstad Anleggs hjemmesider: www.aarstadgruppen.no
Dersom leverandøren er omfattet av Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) plikter leverandøren å gjennomføre aktsomhetsvurderinger og redegjøre for disse på eget nettsted. På forlangende skal UE gi Aarstad Anlegg tilgang til selve aktsomhetsvurderingene.
6 Ordrebekreftelse
Leverandøren skal sende overbekreftelse senest tre dager etter bestillingsdato. Leverandøren er ansvarlig for at ordrebekreftelsen er korrekt i forhold til Kjøpers bestilling.
7 Leverandørers plikter
Leveransen skal være i samsvar med Avtalen. Leveransen skal også være i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Leverandør er ansvarlig for at leverte produkter er testet og godkjent i henhold til de til enhver tid gjeldende norske standarder, lover og forskrifter.
Ved tilvirkningskjøp skal produktene fortløpende merkes med Kjøpers navn og prosjektnummer.
Leveransen skal være forsvarlig emballert og merket.
Leverandøren skal ikke overlate Leveransen eller deler av denne til underleverandører uten Kjøpers skriftlige samtykke. Slikt samtykke fritar ikke Leverandøren for pliktene hans etter Avtalen.
Leverandøren skal ha implementert og dokumentert et kvalitetssystem, herunder internkontrollsystem for Leveransen i forhold til kvalitetssikring og beskyttelse av helse, miljø og sikkerhet. Internkontrollsystemet skal som et minimum tilfredsstille kravene i forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter.
8 Krav til kjøretøy
Alle kjøretøy og maskiner med vekt over 7,5 tonn som er inne på anlegg, skal ha motorteknologi StegV eller Euro6.
Leverandøren plikter å sørge for at biler, løfteredskap og utstyr som befinner seg på Aarstad Anleggs anlegg er sertifisert og kontrollert i henhold til gjeldende regler, og at førere/operatører av disse har de nødvendige sertifikater og opplæring i bruk. Sjåfør/hjelpemann fra leverandøren som betjener kran skal ha opplæring iht. krav for den aktuelle kranen med løfteutstyr.
Dokumentert opplæring i stropp, anhuk og signalgiving er et krav for alle som er involvert i heising av last fra bil/transportvogn på anleggsplass. Sertifisert kranopplæring kan erstatte dette.
Alle sjåfører skal være iført foreskrevet verneutstyr, som hjelm med vernestropp, synbarhetstøy på under- og overkropp samt vernesko med hælkappe.
9 Krav til produkter, kjemikalier og materialer
Leverandøren skal fortløpende levere og oppdatere dokumentasjon for materialer, kjemikalier og konstruksjoner som leveres til, oppbevares og/eller anvendes på prosjektet. Eksempel på dokumentasjon: Ytelseserklæring, sikkerhetsdatablader, montasjeveiledning, teknisk godkjenning, CE-merke, FDV-dokumentasjon og miljødokumentasjon (svanemerke, PEFC, FSC, EPD, emisjonstester). Med mindre noe annet er avtalt skal dokumentasjon være på norsk.
Leverandøren skal ikke benytte kjemikalier eller produkter med kjemiske stoffer eller egenskaper som er miljøskadelige og omfattes av nasjonalt filter (deriblant prioritets- og kandidatlisten) og eventuelle krav fra byggherren. Helsefarlige produkter skal unngås. Ved evt. unntak skal dette i forkant godkjennes av Aarstad Anlegg.
Leverandøren skal ha gjennomført lovpålagt substitusjons- og risikovurdering av produkter og kjemikaler som kan medføre risiko før produktet tas i bruk.
Substitusjon- og risikovurdering og eventuell Sikker Jobb Anallyse skal forelegges Aarstad Anlegg for gjennomgang. Gjennomgang av forelagt dokumentasjon fra Aarstad Anlegg fritar ikke leverandøren fra sitt ansvar for at vurderingene som er gjort er korrekte og ikke fører til skade ved bruk av produktene.
10 Returordning
Dersom leveransen omfatter import av emballerte produkter så skal Leverandøren dokumentere medlemskap i «Grønt punkt» eller tilsvarende godkjent returordning. Videre skal Leverandøren stille krav om medlemskap i «Grønt punkt» eller tilsvarende godkjent returordning til sine leverandører av emballerte produkter.
Aarstad Anlegg stiller krav om 90 % sorteringsgrad på alle sine prosjekter.
11 Inspeksjon/revisjon
Kjøper har til enhver tid rett til å gjennomføre inspeksjoner og revisjoner i Leverandørens lokaler og eventuelle underleverandørers lokaler. Leverandøren skal vederlagsfritt bistå Kjøper med slike inspeksjoner og revisjoner.
Ved inspeksjon/revisjon kan Kjøper kreve framlagt all relevant dokumentasjon som er nødvendig for å kontrollere om kravene i avtalen og lovkrav er oppfylt, herunder også avtaler og dokumentasjon i underliggende ledd.
Feil, mangler og avvik som påvises under inspeksjon skal rettes straks for Leverandørens kostnad.
Dersom Kjøper er av den oppfatning at Leverandørens kvalitetssystem er mangelfullt, skal Leverandør umiddelbart for egen kostnad iverksette alle rimelige og nødvendige tiltak for å rette dette.
12 Priser
Hvis ikke annet er avtalt er prisene fast i avtaleperioden. Prisene er ikke gjenstand for lønns- og prisjustering. Med mindre annet er avtalt er oppgitte priser eksklusive merverdiavgift.
Justering av priser som følge av variasjoner i valutakurser skal ikke finne sted med mindre dette er særskilt avtalt.
Prisene inkluderer, foruten alt som er nevnt i bestillingen, emballasje, paller, frakt, skatter og andre avgifter. Den inkluderer også sertifikater og annen nødvendig dokumentasjon.
13 Endring av bestilling
Endring av bestilling skal avtales skriftlig.
14 Levering
Leveringsbetingelser: DDP den adresse Kjøper har oppgitt.
Leverandøren skal varsle Kjøper minimum 2 virkedager før levering finner sted.
Leverandøren kan ikke levere tidligere enn avtalt uten etter nærmere avtale med Kjøper. Dersom Kjøper mottar leveransen tidligere enn avtalt uten at dette er særskilt avtalt fritas Kjøper alt ansvar for lasting og mottakskontroll. I tillegg kan Kjøper enten:
- returnere leveransen for Selgers kostnad eller
- beholde leveransen og kreve at Leverandøren dekker kostnadene til lagring, preservering mv.
Dersom Kjøper beholder leveransen ved for tidlig levering kan han uansett utsette betaling til det som ville vært betalingstidspunktet dersom Leverandøren hadde levert i henhold til den avtalte leveringsdato.
Leverandøren dekker transportforsikring inklusive brann- og krigsrisiko (ICC(A)-vilkår) frem til avtalt leveringssted, med mindre annet er avtalt.
15 Forsinkelse
Forsinkelse foreligger når Leverandøren ikke leverer avtalemessig til de frister som fremgår av Avtalen.
Dersom Leverandøren forstår, eller må forstå at Leveransen blir forsinket, skal han straks varsle Kjøper om dette. Varselet skal inneholde årsaken til forsinkelsen, den sannsynlige leveringstiden samt hvilke tiltak Leverandøren vil iverksette for å begrense forsinkelsen.
Leverandøren skal dekke alle kostnader for å begrense forsinkelsen, med mindre forsinkelsen skyldes forhold Kjøper svarer for.
Kjøper kan kreve erstatning for det tap, herunder direkte og indirekte tap han lider som følge av forsinkelse. Kjøper kan heve Avtalen med umiddelbar virkning ved enhver forsinkelse som ikke er ubetydelig. Kjøper kan også heve avtalen dersom det før avtalt leveringstidspunkt er klart at slik forsinkelse vil inntreffe.
16 Mangler
En mangel foreligger når leveransen ikke samsvarer med avtalens krav og dette ikke skyldes forhold Kjøper svarer for.
Kjøper taper retten til å gjøre gjeldende en mangel hvis han ikke reklamerer innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget.
Reklamasjon kan ikke fremsettes senere enn 5 år og 1 måned etter levering.
Har leveransen en mangel skal Leverandøren utbedre denne uten ugrunnet opphold. Dersom Leverandøren ikke innen rimelig tid har utbedret mangelen, kan Kjøper selv eller ved hjelp av andre foreta utbedring for Leverandørens regning og risiko. Alternativt kan han i stedet kreve omlevering eller prisavslag.
Lider Kjøper tap som følge av mangel kan han kreve erstatning for direkte og indirekte tap.
Medfører mangelen vesentlig mislighold kan Kjøper heve avtalen.
17 Pakkseddel/faktura
Kjøper skal motta en pakkseddel/faktura pr. leveranse. Pakkseddel/faktura skal være i henhold til anvisninger gitt i bestillingen.
Alle deler av Leveransen skal være merket i samsvar med pakkseddel og anvisninger i bestillingen.
Pakkseddel skal følge varen. Leverandørens sjåfør skal aktivt sørge for at pakkseddel blir gjennomgått, kontrollert mot vare og signert av bemyndiget personell hos Kjøper. Dersom så ikke skjer anses varen/tjenesten som ikke levert.
18 Betalingsbetingelser
Fakturaer betales pr. 45 dager fra korrekt faktura er mottatt.
Faktura skal inneholde spesifisert oppgave over leveransen i henhold til avtale.
Gebyrer betales ikke.
Leverandøren har ikke rett til å sende faktura før levering har funnet sted, jf. pkt. 15.
Fakturaene merkes med prosjektnummer, evt. underprosjektnummer samt bestillers navn, og sendes elektronisk på EHF-format.
Leverandørens fordringer kan ikke transporteres til tredjepart uten skriftlig samtykke fra Kjøper.
Faktura for bestillinger utført av personell uten dokumentert fullmakt i henhold til pkt. 4 anses ugyldige. Dette kan medføre at Kjøper underkjenner fakturakravet med den følge at kravet ikke blir betalt.
19 Force majeure
Partene har krav på fristforlengelse dersom fremdriften av deres forpliktelser hindres av forhold utenfor deres kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser.
Med fore majeure menes en hendelse utenfor en parts kontroll som han ikke burde ha forutsett da Avtalen ble inngått og som han heller ikke med rimelighet kan ventes å overvinne eller avverge virkningene av.
20 Insolvens
Blir Leverandøren insolvent eller har Kjøper rimelig grunn til å tro at Leverandøren blir insolvent, kan Kjøper heve avtalen og kreve erstatning for det tap han lider som følge av dette.
21 Avbestilling
Kjøper kan ved skriftlig varsel til Leverandøren avbestille Leveransen helt eller delvis med umiddelbar virkning. Etter slik avbestilling skal Kjøper kun dekke dokumenterte og nødvendige utgifter oppstått som en direkte følge av bestillingen.
22 Opphavsrett
Leverandøren skal holde Kjøper skadesløs for mulige inngrep i tredjemanns patentrettigheter eller andre immaterielle rettigheter i tilknytning til Leveransen.
23 Konfidensialitet
All informasjon som en part har mottatt fra den annen part i forbindelse med Leveransen, skal behandles konfidensielt også etter at avtaleforholdet opphører. Informasjonen skal kun være tilgjengelig for det personell som har behov for det. For øvrig skal informasjonen være unndratt innsyn for utenforstående.
Leverandøren kan ikke uten skriftlig samtykke benytte Kjøper som referansekunde i markedsføringsformål og i kontakt med pressen.
Leverandøren er ansvarlig for ethvert tap Kjøper blir påført som følge av brudd på denne forpliktelsen.
24 Tvister og søksmål
Avtalen er underlagt norsk rett.
Tvister som oppstår i forbindelse med, eller som et resultat av avtalen og som ikke løses i minnelighet, avgjøres ved de ordinære domstoler.
Med mindre annet er avtalt skal Inntrøndelag tingrett være rett verneting.